Як побудувати власний будинок в Україні

12.12.2024
Як побудувати власний будинок в Україні

Як побудувати власний будинок в Україні

Будівництво будинку в Україні — це складний процес, який вимагає багато часу і зусиль. Важливо дотримуватися всіх правил і норм, щоб уникнути проблем у майбутньому. Після завершення будівництва необхідно зареєструвати будинок і отримати право власності. Щоб розказати про всі тонкощі цієї справи розкладемо весь процес на 6 кроків.

Крок 1. Придбайте земельну ділянку

Розпочати будівництво власного будинку можливо після придбання земельної ділянки та збору відповідної документації. Важливо, щоб цільове призначення ділянки було саме будівництво, а не, скажімо, садівництво або сільське господарство.

Крок 2. Проведіть топографічне дослідження ділянки

Дозвіл на будівництво неможливо отримати, поки не буде проведено топографічне дослідження ділянки та визначено можливості будівництва на цієї території. Відповідно, необхідно отримати акт дослідження ділянки і розбивки кордонів у будь-якої геодезичної фірми у Вашому місті, на підставі якого в тому числі і буде видано дозвіл на проведення земляних та монтажних робіт.

Крок 3. Розробіть проект будинка

Вирішивши всі питання, пов'язані із землею, перед початком будівництва Вам необхідно розробити проект майбутнього будинка, після чого приступити до оформлення та узгодження дозвільної документації, що надає право на будівництво.

Придбати проект можна в проектній конторі. Якщо у вас архітектурна освіта, не забороняється скласти свій проект, однак майте на увазі – його доведеться затвердити у відповідних органах.

Зверніть увагу!

Відстань від дороги загального користування до несучої стіни будинку не може бути менше 5 метрів. До кордону сусідньої ділянки від самого будинку повинно бути не менше 3 м, а від господарських споруд – не менше 2 м. Офіційні межі ділянки повинні залишатися з зовнішнього боку поставленого паркану. З плануванням озеленення ділянки теж можуть виникнути проблеми, якщо дерева будуть посаджені на відстані ближче 3 м від кордону сусідів, а чагарники – менше 1 м.

Крок 4. Отримайте дозвільні документи на будівництво

Дозвільні документи на будівництво є законною підставою для реалізації будь-якого будівельного або архітектурного проекту. Будівельна документація надається Державною архітектурно-будівельною інспекцією (ДАБІ) з метою контролю над виконанням нормативів, правил, вимог і умов містобудівного законодавства.

Залежно від виду будівлі потрібні різні дозвільні документи на будівництво:

Мала забудова 1-2 категорії складності

(індивідуальні житлові, садові та дачні будинки не більше 2-х поверхів, площею не більше 300 кв. метрів, господарські будівлі, споруди, гаражі, які розташовані на земельних ділянках).

Будівлі 1-3 категорії складності

(житлові та адміністративні будівлі понад 300 кв. метрів) 

Споруди 4-5 категорії складності

(багатоквартирні житлові будинки, нежитлові приміщення, бізнес-центри, торгові центри, заправки, магазини).

Щоб почати будівництво необхідно:
  • оформити будівельний паспорт (департамент містобудування та архітектури);
  • розробити проектну документацію;
  • оформити повідомлення про початок будівництва (ДАБІ).
Щоб почати будівництво необхідно:

отримати містобудівні умови і обмеження (департамент містобудування та архітектури);

отримати технічні умови;

розробити проектну документацію;

зареєструвати декларацію про початок виконання будівельних робіт. Скористатися цією послугою Ви можете на порталі iGov.org.ua

Заповнена декларація (2 примірники) та пакет документів подаються в ДАБІ на перевірку і реєстрацію. Інспекція перевіряє документи протягом 10 днів і надає позитивне рішення, або відмову, якщо є зауваження. Якщо по закінченні 10 днів замовник не отримав відповідь (позитивний або негативний) декларація вважається зареєстрованою автоматично. Термін дії документа — до закінчення будівництва.

Документи для реєстрації декларації:

  • документи, що ідентифікують особу заявника;
  • правовстановлюючий документ на земельну ділянку;
  • правовстановлюючий документ на будівельний об'єкт;
  • містобудівні умови;
  • проект будівництва;
  • декларація.

Щоб почати будівництво необхідно:

  • отримати містобудівні умови і обмеження (департамент містобудування та архітектури);
  • отримати технічні умови;
  • розробити проектну документацію;
  • провести експертизу проектної документації;
  • отримати дозвіл на будівництво (ДАБІ).

Дозвіл на будівництво об'єкта — офіційний документ, що надає право на проведення таких робіт, як: будівництво, реконструкція, капітальний ремонт замовнику об'єкта та його підряднику.
Пакет документів і заповнений дозвіл в 2 примірниках подається в ДАБІ, працівники якої протягом 5-10 днів перевіряють документацію та надають зареєстроване дозвіл. Термін дії документа — 3 роки.

Документи для отримання дозволу:

  • заява на отримання документа;
  • документи, що ідентифікують особу заявника;
  • правовстановлюючий документ на земельну ділянку та будівельний об'єкт;
  • копії наказів про призначення відповідальних осіб;
  • будівельна ліцензія.

Крок 5. Зареєструйте декларацію про готовність об’єкта до експлуатації

Коли роботи з будівництва завершені, потрібно зареєструвати декларацію про готовність об’єкта до експлуатації у дозвільному центрі. Потім – підключити будинок до інженерних мереж. Декларація про прийняття об’єкта в експлуатацію є підставою для укладення договорів про постачання на об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів.

Якщо на земельній ділянці, де зводили будинок немає поштової адреси, потрібно її надати. Це можна зробити на порталі iGov.org.ua

Крок 6. Зареєструйте право власності на будинок

Останній етап будівництва – це державна реєстрація прав власності на нерухоме майно.

Перелік документів, які потрібно подати в Державну реєстраційну службу:

  • заява про державну реєстрацію;
  • копія паспорта та реєстраційного номера облікової картки платника податку;
  • копія документа, що засвідчує право власності на земельну ділянку чи право користування нею;
  • копія технічного паспорта на об’єкт нерухомого майна;
  • декларація про готовність об’єкта до експлуатації (послуга доступна на порталі iGov.org.ua);
  • документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна поштової адреси (послуга доступна на порталі iGov.org.ua);
  • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав та сплату державного мита.

Законодавство

  1. ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності»
  2. Постанова КМУ від 13 квітня 2011 р. № 461 «Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів»
  3. ПОРЯДОК прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж

Джерело

Комментарии: 0
Зарегистрируйтесь или авторизуйтесь чтобы оставить комментарий.
Наверх