Кому і як часто треба проходити ідентифікацію пенсіонерам: відповіді на найпоширеніші питання
Ідентифікацію необхідно проходити всім пенсіонерам кожні 6 місяців. Вона необхідна, аби виплати надходили реальним людям.
В Україні нині налічується понад 10 млн пенсіонерів. Лише за квітень цього року на пенсійні виплати було спрямовано 60,5 млрд грн, у травні — вже понад 58,7 млрд грн.
Для того, щоб кошти отримували саме пенсіонери, держава має контролювати ці виплати. Для цього існує процедура ідентифікації отримувача, тобто встановлення і підтвердження його особи.
Навіщо і як проходити ідентифікацію — відповіді на найпоширеніші питання від Міністерства соцполітики.
Кому і навіщо потрібно проходити ідентифікацію в Пенсійному фонді України?
Ця норма є загальноприйнятою міжнародною практикою.
В Україні вона діє на постійній основі та стосується всіх отримувачів пенсій та соціальних виплат. Мета ідентифікації — перевірити, чи дійсно кошти від держави отримує саме та особа, якій вони були призначені.
Абсолютна більшість українських пенсіонерів і отримувачів соціальних виплат не зважали на дію цієї норми, оскільки зазвичай проходили фізичну ідентифікацію в спосіб, який не привертав уваги. Наприклад, особисто звертаючись до банку за отриманням нової пластикової картки. Або ж ідентифікацію на практиці здійснював листоноша, вручаючи пенсію.
Для окремої категорії громадян норма проходження фізичної ідентифікації останні 3 роки не застосовувалась. Протягом трьох останніх років виплата пенсій пенсіонерам, які стали ВПО до 24 лютого 2022 р., здійснювалася без проходження фізичної ідентифікації, з моменту введення в Україні карантину у зв‘язку з Covid-19. Наразі ця вимога відновлена і для них. Для інших вона діяла весь час.
Як часто треба проходити ідентифікацію?
Кожні 6 місяців
Які документи треба мати для проходження ідентифікації?
При особистому зверненні треба мати із собою
— документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України або закордонний)
— платіжну картку, на яку надходить пенсія (при ідентифікації АТ «Ощадбанк»)
— пенсійне посвідчення
При віддаленій ідентифікації
— авторизація здійснюється людиною в особистому електронному кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису «Дія.Підпис» («Дія ID»). Якщо у вас ще немає такого підпису, створити його можна в декілька кліків, інструкція тут.
— під час відеоідентифікації треба мати при собі документ, що посвідчує вашу особу як отримувача виплати або як законного представника/помічника отримувача виплати, у випадку дитини — свідоцтво про народження дитини.
Під час відеоідентифікації працівник Фонду
— звіряє особу одержувача з фото, яке містить документ, що посвідчує особу власника;
— або звіряє особу законного представника/помічника з документом, що підтверджує його повноваження.
Як пройти ідентифікацію по відеозв'язку?
Для цього необхідно:
— Зайти на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України.
— Натиснути на вкладку «Ідентифікація у режимі відеоконференцзв'язку» у верхній частині екрана.
— На екрані з’явиться форма. Заповніть усі поля, позначені зірочкою.
— Дайте згоду на передачу особистих даних та натисніть «Подати заяву».
Відеоідентифікація відбудеться в проміжку — не раніше ніж за 10 робочих і не пізніше ніж 30 календарних днів з дати подання заяви. Для узгодження часу та способу проведення відеоідентифікації з вами зв’яжеться працівник Пенсійного фонду України.
Як пройти ідентифікацію за кордоном?
Це можна зробити, звернувшись до закордонної дипломатичної установи України за отриманням документа про посвідчення факту, що особа є живою. Потім отриманий документ, разом із письмовою заявою про продовження виплати пенсії треба надіслати поштовим відправленням територіальному органу Пенсійного фонду за місцем перебування на обліку.
Також заяву можна подати через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду
Але відвідування дипломатичної установи не є обов’язковим, можна пройти ідентифікацію за допомогою цифрових інструментів перелічених вище.