Як вибрати велосипед
1. Визначте, де і як кататиметеся
Весна входить у свої права. Незабаром розпочнеться велосипедний сезон. Для тих, хто тільки обирає велосипед, дамо кілька порад.
Різновидів велосипедів дуже багато. Але визначити, який тип потрібний саме вам, нескладно. Дайте відповідь на запитання: де ви хочете кататися? Крім того, подумайте, як ви пересуватиметеся.
Популярність поступово набирають електровелосипеди – вони укомплектовані електродвигуном, що працює від акумулятора. Кататися на них можна у трьох режимах: як на звичайному велосипеді, частково за рахунок двигуна (наприклад, у гірку — ви крутите педалі, а двигун полегшує рух) і лише на двигуні. Акумулятор можна зарядити вдома від розетки. Моделі з батареями дорожчі, але дозволяють відпочивати та долати великі відстані.
По місту
Для спокійного повсякденного катання асфальтовими велодоріжками та щільним грунтом у парках підійде міський велосипед.
Особливості:
- пряма посадка — як на стільці;
- проста конструкція;
- високе кермо;
- комфортне велике сідло;
- одна чи невелика (від трьох) кількість передач;
- низька рама або її відсутність (для того, щоб можна було їздити без проблем у повсякденному одязі);
- комплект крил для захисту від бруду;
- кожух, що закриває ланцюг, щоб у нього не потрапив одяг;
- відсутність амортизаційної вилки;
- великі колеса;
- покришки з гладким протектором, що дають добрий накат — здатність велосипеда котитися без обертання педалей.
Різновиди
1. Круїзер — має оригінальний (часто — ретро) дизайн, широкі колеса і масивну раму, через що буває досить важким.
Велосипед Круїзер Welt Queen Al 3
2. Складаний — у такого велосипеда складається рама, кермо і іноді навіть педалі. Легко поміщається у багажник автомобіля, можна перевозити у громадському транспорті.
Складаний велосипед Altair City 20
3. Комфортний — має багатошвидкісну систему передач і часто передній амортизатор (такі велосипеди називають комфортними гібридами). Завдяки цьому на ньому зручно їздити, зокрема, ґрунтовими доріжками в парках.
Міський велосипед Lorak Comfort Lady Lite
Бездоріжжям
Гірський велосипед-хардтейл Welt Raven 2.0 HD 27
Якщо ви хочете їздити ґрунтом з підйомами і спусками, а також асфальтом, вибирайте гірський велосипед. Однак пересуватися на ньому містом професіонали все ж таки не радять. Через те, що покришки у гірського велосипеда товсті та «зубасті», їздити асфальтом на ньому буде складніше, ніж на міському велосипеді чи гібриді.
Особливості:
- спортивна посадка (нахилившись уперед);
- агресивний дизайн рами;
- пряме кермо;
- широкі шини із позашляховим «грязевим» протектором;
- велика кількість швидкостей для комфортної їзди місцями з великим перепадом висот;
- відсутність крил у штатній комплектації;
- наявність амортизаторів: тільки переднього (цей тип називається хардтейл) або переднього та заднього (двохпідвіс).
Двопідвіси мають більш важку раму, вони хороші при екстремальному катанні і підійдуть тим, хто займається даунхіллінгом (перегонами по трасі, що веде вниз, з крутими спусками та поворотами) або фрірайдом (їздою по трасах зі складними перешкодами). В інших випадках можна зупинитися на легших хардтейлах.
Гірський велосипед-двохпідвіс Novatrack Shark 20
У далекі подорожі
Для тривалих велоподорожей з наметами, спальниками тощо підійде туристичний велосипед. По суті це гібрид дорожнього, міського та гірського велосипеда, розрахований на перевезення вантажів.
Туристичний велосипед STELS Navigator 800 Lady 28 V010
Особливості:
- зручна посадка, у якій можна провести довгий час;
- кермо-баран (він розвантажує спину) або кермо-метелик (дозволяє рукам не затікати);
- міцна рама зі спеціальними отворами та кронштейнами для кріплення переднього та заднього багажників, навісних тримачів для сумок та фляжок;
- посилені колеса (з 36 спицями проти 32 стандартних) із широкими шинами;
- трансмісія з великою кількістю швидкостей;
- крила та бризковики;
- потужні обідні гальма;
- задоволена довга колісна база (відстань від осі переднього колеса до осі заднього) для зручної їзди.
Туристичний електровелосипед Eltreco XT 850
По рівному асфальту на великі відстані
У такому випадку можна вибрати шосейний велосипед. Він призначений для дуже швидких поїздок гарним асфальтом. Такі моделі також використовуються для велогонок, веломарафонів та інших змагань, а також особистих тренувань для покращення фізичної підготовки.
Особливості:
- максимально аеродинамічна посадка (практично горизонтальна);
- невелика вага;
- легка рама (як правило, із карбону);
- спортивне сідло;
- відсутність амортизаторів (для жорсткості та стабільності на дорозі);
- відсутність крил, багажників, дзвінків та інших аксесуарів (щоб не обтяжувати велосипед);
- жорсткі колеса з вузькими шинами та гладким протектором;
- загнуте вниз кермо;
- система передач з величезним переважанням високих швидкостей.
Різновиди
1. Фітнес-шосейник — з укороченою рамою, що дає більш високу посадку.
Шосейний велосипед Welt G80
2. Циклокрос — із заниженою та короткою рамою, ширшими покришками та агресивним протектором, що дає можливість їздити і ґрунтом.
Циклокрос Format 2323
3. Трековий, тріатлоновий – для поїздок на велотреках та участі у тріатлоні. Ці велосипеди мають короткий ланцюг, сильно занижену посадку (сідло знаходиться вище за кермо), фіксовану передачу. Найчастіше гальм на них немає: щоб зупинитися, велосипедист різко стискає педалі — колесо блокується і йде в занос.
Трековий велосипед Bear Bike Torino
2. Виберіть матеріал рами
На вибір рами впливає тип велосипеда та ваші фінансові можливості.
Сталева
Підходить для туристичних велосипедів.
Плюси: дешевизна, міцність, тривалий термін служби, не накопичує втому (застарілий метал іржавіє і покривається тріщинами), добре гасить вібрації.
Мінуси: велика вага.
Різновиди сталевих рам
Hi-Ten — найдешевша сталь, важка, яка не має гарного накату.
Cro-Mo — хромомолібденові сплави, легші, але дорожчі. З цієї сталі можна робити рами зі змінною товщиною труб (баттінг): у цьому випадку велосипед стає легшим і міцнішим.
Алюмінієва
Підходить для більшості різновидів велосипедів. Вважається найкращою за співвідношенням ціни та якості.
Плюси: легше ніж сталь, достатня жорсткість, відсутність корозії, швидший розгін.
Мінуси: не гасить вібрації, менший термін життя, ніж у сталі, накопичення «втоми» (рама може раптово луснути через 10–15 років), менша, ніж у залізної рами, накатистість.
При виготовленні велосипедів застосовують різні алюмінієві сплави. Найпоширеніший — 7005 (з додаванням цинку), дорожчий — 6061 (з магнієм). Чим вищий номер сплаву, тим він дешевший. Також алюмінієві рами роблять із баттингом.
Карбонова (вуглепластикова)
З неї виготовляють велосипеди просунутого рівня, вона підходить для шосейників та гірських велосипедів (але без екстремальних поїздок з дуже сильним навантаженням на раму).
Плюси: легше ніж алюміній, добре гасить вібрації, відмінна керованість, швидкий розгін.
Мінуси: дорожнеча, відносна крихкість (якість рами залежить від виробника, застосовуваних смол та лакофарбового покриття), страх точкових ударів, поганий захист від сколів та подряпин. На карбонову раму через крихкість не рекомендується встановлювати багажник.
Титанова
Цей матеріал досить рідкісний, він прийшов із аерокосмічної області. Використовується виключно для виготовлення професійних велосипедів.
Плюси: легкість, твердість, стійкість до корозії, довговічність, добре гасить вібрації.
Мінуси: дорожнеча через складні технології зварювання — титанові сплави погано піддаються механічній обробці.
3. Підберіть розмір
Велосипеди потрібно підбирати за зростом та вагою. Розмір рами – це висота підсідальної труби (відстань від осі каретки – місця, де кріпляться педалі, до перетину кінця підсідальної труби з підсідельним штирем, де закріплюється висота сідла).
- На зріст 135-155 см підійде 14-дюймова рама;
- 150-165 см — 16-дюймова;
- 165-175 см — 18-дюймова;
- 175-185 см — 20-дюймова;
- 185-195 см — 22-дюймова;
- 195 см і вище — 24-дюймова.
Якщо ваша вага понад 110 кілограмів, вибирайте гірські або туристичні велосипеди з міцною рамою, колесами з посиленими ободами та дисковими гальмами, розрахованими на високе навантаження. Якщо у вас довгі ноги, вам швидше за все підійде велосипед більшого розміру, ніж розрахований за зростанням.
Більшість виробників сьогодні випускають велосипеди унісекс. Але відмінності у жіночих моделей все ж таки є.
Це:
- занижена труба рами (такий варіант також підходить для людей похилого віку — сідати на велосипед буде легше);
- більш коротке та широке позаду сидіння;
- менша довжина велосипеда;
- максимальний розмір рами – 18 дюймів.
Дівчатам понад 175 см доведеться підбирати чоловічий велосипед. Складні моделі, зазвичай, універсальні. Вони мають один розмір: на зріст від 145 до 185 см.
4. Визначтеся з обважуванням
Гальмівний комплект Shimano Deore M6100 J-kit та задній перемикач Sram X7
Обважування — це передні та задні перемикачі, ланцюг, гальмівні ручки та гальма, зірки, касета, манетки (перемикачі швидкостей). Найпоширеніші системи – виробництва американської компанії Sram та японської Shimano.
Обидві компанії мають градацію обважень:
- Початковий аматорський рівень, поїздки по місту та твердим ґрунтам: Shimano Tourney, Shimano Altus, Sram ESP 3.0
- Аматорський клас, що підходить для більш тривалих поїздок: Shimano Acera, Sram ESP 4.0
- «Прикордонний» рівень між аматорським та професійним обладнанням: Shimano Alivio, Sram ESP 5.0
- Початковий рівень спортивного обладнання Shimano Deore, Sram ESP 7.0.
- Висококласне обладнання для тих, хто їздить на великі відстані або займається велоспортом, з оптимальним поєднанням «ціна-якість»: Shimano Hone, Shimano Deore LX, Sram ESP 9.0.
- Обважування вищого рівня: Shimano Deore XT, Shimano Saint, Shimano XTR, Sram ESP X.0.
Професійне обладнання надійне, не вимагає регулювання, виготовляється із застосуванням композитних матеріалів (що полегшує обважування), витримує величезні навантаження. Аматорське обладнання не призначене для екстриму і, швидше за все, вимагатиме підстроювання.
Якщо ви новачок, не плануєте далеких поїздок і не братимете участь у змаганнях, вибирайте початковий та аматорський рівень. Для далеких та екстремальних поїздок підійде більш надійне обважування. Спортсмени обирають дорогі топові варіанти.
5. Доповніть необхідним
Ось чим можна доповнити велосипед:
Ліхтарі — червона задня та передня фари. Вони потрібні для того, щоб їздити у темну пору доби.
Фляга та тримач для неї. У велопоїздках, навіть невеликих, важливо пити.
Велокомп'ютер (його може замінити спеціальний додаток для смартфона).
Крила — для захисту від бруду, якщо ви плануєте їздити в негоду і бездоріжжя.
Ремкомплект, насос, запасна камера (їх можна скласти у велосумку, яка кріпиться на раму, або рюкзак).
І не забудьте про велошлем: він убезпечить вас від травм під час поїздок.
Актуальні оголошення про продаж велосипедів, велосипедних аксесуарів та запчастин дивіться у нашому розділі ВЕЛО рубрики «Хобі, відпочинок та спорт».